سبد خرید 0

وبلاگ

تاثیر و نقش والدین در آموزش زبان انگلیسی به کودکان

نقش والدین در آموزش زبان انگلیسی به کودکان
آنچه در این مطالب خواهید آموخت (کلیک کنید)

در دنیای امروز، صحبت کردن کودکان به زبان دوم و سوم مهارتی فوق‌العاده مهم و ضروری است که باعث پیشرفت و موفقیت آن‌ها در آینده می‌شود. اما نقش والدین در آموزش زبان انگلیسی به کودکان چیست؟ چطور در این مسیر کنار کودکان باشیم تا پیوسته آموزش زبان انگلیسی را دنبال کنند؟ در این مقاله، راهکارهای عملی برای تشویق کودکان به یادگیری زبان، توسط والدین را بررسی می‌کنیم تا بتوانید با استفاده از روش‌های اصولی به آموزش کودک دو زبانه خود بپردازید.

تمرین زبان انگلیسی والدین با کودکان

اهمیت خانواده و نقش والدین در آموزش زبان انگلیسی به کودکان

در یک مطالعه موردی در مجلهٔ بین‌المللی زبان انگلیسی، دربارهٔ نقش والدین در آموزش زبان انگلیسی به کودکان اینطور نتیجه‌گیری کرده‌اند: 

اعضای یک خانواده به فرزندان خود کمک می‌کنند تا مهارت‌های شناختی خود را کشف کنند. عادات و ویژگی‌های خوب نیز در کودکان، براساس خانواده و محیطی که در آن رشد می‌کند، شکل می‌گیرد و آن‌ها از والدین خود انگیزه می‌گیرند و برای ساختن آینده خود قدم برمی‌‌دارند. 

این مطالعه در نمونه کوچکی انجام شده است، اما همین مطالعهٔ کوچک تأثیر خانواده در آموزش زبان انگلیسی به کودک را به‌خوبی نشان می‌دهد. 

نقش والدین در آموزش زبان انگلیسی به کودکان

حالا که به اهمیت نقش والدین در آموزش زبان انگلیسی به کودکانی پی بردیم، بیایید در ادامه روش‌های کاربردی برای حمایت از کودکان برای یادگیری زبان انگلیسی را بررسی کنیم.

حتما بخوانید :

راهنمای کامل نحوه شروع آموزش زبان انگلیسی به کودکان

۸ راه کاربردی کمک به کودکان برای یادگیری زبان انگلیسی

به نظرتان والدین چگونه می‌توانند در یادگیری زبان انگلیسی به کودکان و نوجوانان خود کمک کنند؟ 

ما ۸ راه کاربردی را برای حمایت و تشویق کودکان به یادگیری زبان، به شما (والدین) معرفی می‌کنیم که به کودکان برای یادگیری فشار وارد نمی‌کند و آن‌ها را از زبان انگلیسی دلزده نمی‌کند. در ادامه این راهکارها را باهم یاد می‌گیریم. 

روش کمک به کودکان برای یادگیری زبان انگلیسی

۱. آموزش منظم و پیوسته با زمان‌های محدود

کودکان انعطاف بالایی برای یادگیری دارند. پس اول از همه ساختن روتین آموزشی را اولویت زندگی‌شان قرار دهید و آن‌ها را به ساختن عادت‌های مفید تشویق کنید. برای آموزش زبان به آن‌ها هم روز و ساعت مشخصی در نظر بگیرید. از قدم‌های کوچک شروع کنید، با آموزش های ساده مانند آموزش اعضای بدن به انگلیسی برای کودکان شروع کنید و رفته رفته موارد دیگر را اضافه کنید.

مثال: سه روز در هفته و بین ۱۵ الی ۳۰ دقیقه برای آموزش.

نکته: هرکجا حس کردید کودک خسته شده است، اجباری برای ادامه دادن آموزش نداشته باشید؛ اما سعی کنید منظم و روی برنامه‌ای که چیده‌اید قدم بردارید. 

تمرین منظم زبان انگلیسی

۲. تمرکز روی علایق کودک

آموزشگاه‌ها معمولا از یک روش واحد برای آموزش زبان به کودکان استفاده می‌کنند که قطعا برای همهٔ آن‌ها جذاب و اثربخش نیست. اما زمانی که شما بخواهید در خانه به فرزندتان زبان انگلیسی را آموزش دهید، دستتان برای آموزش به روش‌های مورد علاقهٔ فرزندتان باز است!

روش‌های آموزشی مختلفی مانند آموزش با آهنگ، کارتون، کتاب، بازی‌های فکری و فیزیکی، فلش کارت‌ها، اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی برای کودکان فقط تعدادی از روش‌هایی هستند که می‌توانید بر اساس سلیقهٔ کودکتان از آن‌ها استفاده کنید. 

برای مثال اگر کودک شما به انیمیشن یا کارتون خاصی علاقه دارد، می‌توانید آموزش را با کارتون مورد علاقهٔ او شروع کنید تا برای یادگیری زبان انگلیسی مشتاق‎تر شود.

بیشتر بخوانید: راه‌های افزایش علاقه کودکان به آموزش زبان انگلیسی

تمرکز روی علایق کودک برای آموزش زبان

۳. ایجاد اعتمادبه‌نفس

نقطهٔ امن کودکان، والدینشان هستند. ممکن است کودک شما از اشتباه کردن در کلاس زبان و مدرسه احساس اضطراب کند؛ ولی وقتی حمایت شما را ببیند، اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌گیرد و در کنارتان هیچ ترسی از اشتباه‌ کردن ندارد.

پس هنگام یادگیری و آموزش زبان به کودک‌تان، او را تحسین کنید تا احساس آرامش را لمس و به توانایی‌هایش برای یادگیری اعتماد کند.

بیشتر بخوانید: آموزش ماه‌ های سال به انگلیسی به ترتیب

اعتماد به نفس یادگیری زبان در کودکان

۴. جملات آسان را به زبان انگلیسی بیان کنید

یک راه کاربردی برای تشویق کودک به تمرین و یادگیری زبان، بیان جمله‌های ساده و روزمره به انگلیسی است. مثلا می‌توانید جملات ساده‌ای که پاسخ طولانی و سختی ندارند و عبارت‌های کوتاهی که جواب آن در حد بله و خیر است را هر روز در خانه به انگلیسی تلفظ کنید. 

حتی می‌توانید کارهای ساده‌ای مانند آشپزی یا ورزش کردن را همراه با کودک انجام دهید و کلمات جدید و مرتبط با آن فعالیت را در زمان انجام کار به او آموزش دهید. با بررسی و انتخاب بهترین کتاب آموزش زبان انگلیسی برای کودکان میتوانید آن‌ها را به آموختن زبان انگلیسی مشتاق کنید.

جالب است بدانید که کودک با گوش کردن به زبان انگلیسی عادت می‌کند و متوجه می‌شود که صحبت کردن به انگلیسی چندان هم کار سختی نیست. فیلم زیر ۵۰ نمونه از جمله‌های ساده‌ای است که می‌توانید با کودک خود تمرین کنید:

شاید برایتان سوال باشد که امکان دارد کودک اشتباهات تلفظی شما را تکرار کند؟

هم بله، هم خیر! کودکان متوجه تلفظ‌های متفاوت می‌شوند و لهجهٔ آن‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند معلمان، گروه همسالان، فیلم‌ها، سریال‌ها و.. شکل می‌گیرد. در ضمن لهجهٔ کودکان به‌مرور زمان با بزرگ‌تر شدن تغییر می‌‌کند؛ پس خیلی نگران تلفظ‌های اشتباه او در ابتدای راه نباشید. 

نکته: هیچ تلفظ انگلیسی صحیح و واحدی وجود ندارد. در کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، نیوزیلند، ایالات متحده و انگلستان بیش از ۱۰۰ تلفظ مختلف محله‌ای و منطقه‌ای وجود دارد. علاوه بر این، اکثر افرادی که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند از کشورهای مختلف جهان مهاجرت کرده‌اند و انگلیسی‌زبانان به شنیدن لهجه‎های مختلف عادت دارند.

بیشتر بخوانید: 45 نمونه مکالمه ساده انگلیسی برای کودکان

۵. زیاد نگران اشتباهات آن‌ها نباشید

گوشزد کردن هر اشتباهی که کودک هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی مرتکب می‌شود، باعث می‌شود فرزندتان دیگر تمایلی به انگلیسی صحبت کردن نداشته باشد. تأکید مداوم روی اشتباهات جزئی در پروسهٔ یادگیری زبان غلط است و در ذهن کودک اثرات روانی منفی دارد. 

درست است که یکی از اهداف یادگیری زبان انگلیسی، ایجاد ارتباط و مکالمهٔ بی‌عیب و نقص با دیگران است؛ اما به یاد داشته باشید که در درجهٔ اول لازم است که فرزندتان بتواند با اعتماد‌به‌نفس با دیگران مکالمه را شروع کند، نه اینکه همهٔ کلمات و عبارات را بدون خطا بیان کند. 

حالا اگر کودک اشتباهی را مدام تکرار کرد، چه باید بکنید؟

می‌توانید یک قانون برای رفع اشتباهات انگلیسی فرزندتان در نظر بگیرید. مثلا هر هفته فقط یک اشتباه زبان انگلیسی او را اصلاح کنید. این قانون کمک می‌کند فرزندتان بدون‌اینکه تصور کند اشتباهات زیادی دارد و باید زبان انگلیسی را کنار بگذارد، بیشتر از قبل برای یادگیری تلاش کند.

اشتباهات در آموزش زبان به کودکان

۶. از ترکیب زبان انگلیسی با زبان اول نترسید

یکی از بزرگترین نگرانی‌هایی که والدین در مورد تربیت کودکان دو زبانه دارند، سردرگمی کودک بین دو زبان است. طبق تحقیقی که برای دو زبانگی در سال 2013 انجام شد، مشخص شد که دو زبانگی هیچ اثر منفی بر روی کودکان ندارد و باعث سردرگمی آن‌ها نمی‎شود. 

معمولا کودکانی که هم‌زمان دو زبان یاد می‌گیرند، کلمات یک زبان را با زبان دوم مخلوط می‌کنند. به این کار تغییر کد یا اختلاط کد می‌گویند و این به معنی سردرگمی کودک نیست! حتی می‌تواند نشان از نبوغ کودک باشد که به دلیل محدودیت کلمه‌هایی که بلد است، کلمه را از زبان دیگر قرض می‌گیرد. 

طبق همین تحقیق حتی مشخص شد که کودکان از زمان نوزادی قادر به تفکیک ریتم و آهنگ زبان‌های مختلف هستند و می‌توانند متوجه تغییر زبان شوند.

آموزش زبان به کودکان

۷. برای تلاش‌هایشان پاداش در نظر بگیرید

در جهت حفظ انگیزه و حمایت از فرزندتان برای یادگیری زبان انگلیسی، پاداش در نظر بگیرید. البته منظور از پاداش، زمانی است که کودک با مسائل سخت و دشوار در مسیر یادگیری مواجه شده است و تلاش می‌کند تا آن مسائل را حل کند.

این بهترین زمانی است که می‌توانید برای فرزندتان هدیه در نظر بگیرید و او را برای تلاش‌هایش تشویق کنید. البته در نظر داشته باشید که تشویق فرزندتان فقط براساس نتیجه نمره‌های او نباشد!

تشویق کودک به یادگیری زبان انگلیسی

۸. خودتان شروع به یادگیری زبان انگلیسی کنید

و اما راهکار آخر! برای حمایت از فرزندتان برای یادگیری زبان انگلیسی، خودتان آموزش زبان انگلیسی را شروع کنید. یادگیری و آموزش زبان انگلیسی به تعهد نیاز دارد و درصد زیادی از والدین به دلیل مسئولیت‌های مختلف فرصت کافی برای یادگیری زبان انگلیسی را ندارند.

اما اگر شما از آن دسته والدینی هستید که انگیزه و زمان کافی برای یادگیری زبان انگلیسی را دارید توصیه می‌کنیم که حتما یاد بگیرید، چرا که برای فرزندتان بهترین الگو خواهید شد. 

علاوه بر این با یادگیری زبان انگلیسی، برای حمایت از فرزندتان دانش بیشتری دارید. برای مثال می‌توانید:

  • به مرور زمان مکالمات پیشرفته‌تری با آن‌ها داشته باشید
  •  در انجام تکالیف، بهتر و دقیق‌تر راهنمایی‌شان کنید
  •  درک بیشتری از مشکلات و نکات فنی که در مسیر یادگیری زبان برای آن‌ها پیش می‌آید داشته باشید و برای حل مسئله به آن‌ها کمک کنید. 

نکته: اگر فرزند شما در حل تمرین‌هایش مشکل داشت، همان ابتدا مسئله را برای آن‌ها حل نکنید. اول صبر کنید و زمان دهید تا کودک برای رسیدن به جواب سؤال فکر کند. بعد از آن اگر به جواب نرسید، روش‌های پیدا کردن جواب سؤال مانند: سرچ در اینترنت، فرهنگ لغت و.. را به آن پیشنهاد دهید.

یادگیری زبان توسط والدین

راهکارها و نقش والدین در آموزش زبان انگلیسی به کودکان را توضیح دادیم و گفتیم که چطور می‌توانید به کودک پرو‌بال بدهید تا رشد کند، اما تا کجا؟ بیایید تا حد و مرز حمایت از کودکان را همینجا مشخص کنیم.

حتما بخوانید :

راهنمای جامع آموزش زبان انگلیسی به کودکان در خانه

والدین تا چه اندازه می‌توانند در آموزش زبان به فرزندشان مشارکت داشته باشند؟

تاثیر خانواده در آموزش زبان انگلیسی به کودک بسیار پررنگ است. شما به‌عنوان والد با تشویق، ایجاد انگیزه، اعتمادبه‌‌نفس و یک محیط آرام برای یادگیری می‌توانید در توسعه مهارت‌های فرزندتان حامی او باشید. حتی می‌توانید با توجه به علایق فرزندتان، وسایل و بازی‌هایی را در اختیارش بگذارید و با آن ها شروع به آموزش زبان کنید، انتخاب وسایلی مانند اسباب بازی، ماشین و یا حتی آموزش لوازم تحریر به انگلیسی برای کودکان میتواند جذاب باشد.

فقط اینکه تا کجا می‌توانید از کودک حمایت کنید؟ 

گاهی والدین نمی‌توانند بین کلمهٔ دستور دادن و آموزش تفکیک قائل شوند و به اشتباه به‌جای تربیت یک کودک مستقل، یک کودک وابسته به خود تربیت می‌کنند. بین دو کلمهٔ «دستور دادن» و «آموزش» مرز باریکی وجود دارد که باید به آن توجه کنید. 

دستور دادن: یعنی این‌که به کودک بگویید چه کاری را چطور انجام بدهد! این روش غلط را همینجا حذف کنید. ❌

آموزش: یعنی این‌که با توجه به توانایی‌های فرزندتان او را راهنمایی کنید تا کارهایش را به صحیح‌ترین شکل ممکن انجام دهد و مستقل عمل کند. ✅

تا زمانی که شما فقط کودک خود را راهنمایی و از نظر عاطفی از او حمایت می‌کنید، می‌توانید در آموزش زبان انگلیسی به فرزندتان مشارکت داشته باشید. 

حالا که راه‌کارها و نقش والدین در آموزش زبان انگلیسی به کودکان را یاد گرفتیم، بیایید ببینیم چطور و از کجا قدم اول برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان را برداریم؟

آموزش زبان انگلیسی را از کجا شروع کنیم؟

قدم اول برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان با توجه به شرایط خانوادگی هر کودک می‌تواند متفاوت باشد، اما اگر شما: 

  • شاغل هستید و زمان محدودی دارید
  • کودک زیر دو سال دارید
  •  می‌خواهید با هزینه کم آموزش انگلیسی به فرزندتان را در خانه شروع کنید
  • دوست دارید کودکتان به مکالمه به زبان انگلیسی مسلط شود
  • به دنبال آموزش حرفه‌ای و کاربردی برای فرزندتان هستید

برای شما یک پیشنهاد ویژه داریم! پکیج کودک دو زبانه آکادمی مهدیه بیابانی یک پکیج کاربردی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان زیر ۲ سال تا ۱۲ سال است که با استفاده از آن کودکتان طی ۳ سال می‌تواند کامل به زبان انگلیسی مسلط شود.

 شما از بدو تولد کودک، محیط پویایی برای آموزش زبان مادری او ایجاد می‌کنید. حالا در پکیج کودک دو زبانه این محیط پویا قرار است به زبان انگلیسی برای کودکان ایجاد شود. می‌پرسید چگونه؟

در این پکیج محتوای کارتونی، صوتی، ترانه‌ها و لالایی‌های متنوع ارائه شده است که با بهترین و صحیح‌ترین تلفظ صحبت می‌کنند. 

محتواهای پکیج کودک دو زبانه متناسب با سن و جنسیت کودکان و بر اساس کلمات و اصطلاحات کاربردی تهیه شده است. علاوه بر این محتواهای این مجموعه دارای کاربرگ‌های آموزشی متناسب با محتوای ارائه‌شده است و روش‎‌های بالا بردن سطح تعامل با اپلکیشن‌های زبان انگلیسی را هم آموزش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: سن مناسب یادگیری زبان انگلیسی در کودکان چه زمانی است؟

همین امروز با حمایت از فرزندتان آینده او را تغییر دهید

در این مقاله نقش خانواده در یادگیری زبان انگلیسی کودکان و راهکارهای آن را بیان کردیم. همانطور که قبلا در مقاله‌های دیگر آکادمی بیابانی گفته‌ایم، کودکان از زیر ۲ سال تا سن ۱۲ سالگی از هر نظر برای یادگیری زبان دوم و سوم ذهن آماده‌تری دارند.

با توجه به اهمیت واضح مهارت دانستن زبان دوم برای موفقیت مادام‌العمر کودکان، توصیه می‌کنیم همین امروز برای یادگیری زبان انگلیسی از فرزندتان حمایت کنید. 

مشاوران آکادمی بیابانی هم در این مسیر کنار شما هستند تا مسیر آموزش زبان انگلیسی به کودکان را برایتان آسان کنند. کافی است با شمارهٔ 09934900240 تماس بگیرید. 

سؤالات متداول

۱.اگر به انگلیسی مسلط نباشم می‌توانم از فرزندم حمایت کنم؟

بله؛ حتی اگر به زبان انگلیسی مسلط نباشید می‌توانید با تشویق و حمایت عاطفی از کودک، انگیزه و اعتمادبه‌نفس او را افزایش دهید و یادگیری را برای فرزندتان آسان‌تر کنید.

 

۲.چگونه زبان انگلیسی را در خانه تمرین کنیم؟

تمرین‌های منظم و کوتاه (روزانه ۱۵ الی ۳۰ دقیقه) به یادگیری زبان انگلیسی در کودکان کمک می‌کند. با این حال اگر فرزند شما خسته نشد و مایل بود، می‌توانید تمرین را کمی طولانی‌تر کنید. 

 

منبع:

oxford | cambridgeenglish 

برای دریافت مشاوره و نمونه ی محتوا ها به صورت کاملا رایگان نام ، سن کودک و شماره ی تماستون رو وارد کنید ، مشاورین ما در کوتاه ترین زمان با شما در ارتباط خواهند بود

پر فروش ترین پکیج ها

پر بازدیدترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://biabany.com/?p=20840